Com treballem?

Aprenentatge cooperatiu

L’aprenentatge cooperatiu és una de les bases del nostre treball del dia a dia. Som molts conscients de què els xiquets i les xiquetes han d’aprendre a treballar en equip, però no és només compartir un espai de treball amb un company, implica que compartim objectius d’aprenentatge. El que pretenem amb l’aprenentatge cooperatiu es que tots i totes ens fem responsables també de l’aprenentatge dels demés, es a dir, jo aconseguiré el meu objectiu sempre i quan tots i cadascú dels membres del meu equip hajen aplegat a aconseguir el seu objectiu d’aprenentatge.

Dins de cada equip ens repartim les tasques, ens organitzem, dialoguem, discutim i apleguem a un consens, no se imposa la veu de ningú i ens asegurem que tots els membres de l’equip aconsegueixen el seu objectiu. Tots aprenem de tots i totes les nostres companyes. L’aprenentatge cooperatiu ens ajuda a desenvolupar les actituds i valors que fonamenten els drets humans, la igualtat de gènere, els principis democràtics, el respecte i l’entesa intercultural, el desenvolupament sostenible i la pau a tots els nivells de la societat i de les relacions humanes, perquè les persones i les societats puguin conviure bé.

Els nostres laboratoris

Els laboratoris INTERNIVELLS són un moment on poder treballar “aspectes currículars” d’un altra manera, amb companys i companyes diferents, amb diferents destreses, actituds, edats, inquietuts, potencials… Són un moment molt enriquidor en el que ens proposem reptes o tasques que afrontar en equips completaments diferents, amb la participació de famílies i voluntaris que ens volen acompanyar en aquest moment. Fer laboratoris INTERNIVELLS no implica simplement fer una manualitat o pintar un decorat o fer les disfresses de carnestoltes. Fer laboratoris INTERNIVELLS implica aconseguir superar reptes i tasques amb companys i companyes més majors que tú i més xicotets que tú, implica aprendre amb gent diferent amb la qual normalment no comparteixes l’espai del dia a dia.

Estacions d’aprenentatge

Les estacions d’aprenentatge són moments en els que treballem de forma cooperativa amb l’acompanyament d’un adult per grup. Cada grup fem una tasca diferent i on tots i totes les membres de cada grup hem de superar un repte o acomplir un objectiu. Aquestes activitats impliquen diàleg, impliquen participació i això és el que afavoreix la participació d’un adult. Que totes les veus del grup siguen escoltades i valorades en un plà d’igualtat.

Pla de treball autònom

El pla de treball autònom és un temps no directiu on l’alumnat decideix en tot moment que vol fer, ells aprenen a prendre les seues pròpies decisions segons com es troben en si mateixos i segons els seus interessos personals. A poc a poc aprenen a organitzar-se i estructurar-se el temps programant-se tot el que han de fer al llarg de la setmana i després fent una valoració de com ha anat, que poden millorar, que poden canviar i els problemes que s’han trobat. També poden aprofitar per plantejar-se reptes personals que aconseguir al llarg de la setmana o del més.

Aquest temps autònom també l’utilitzem per a plantejar-nos reptes i xicotets projectes personals que hem d’aconseguir al llarg del temps propossat. Nosaltres li diem xicotetes càpsules d’aprenentatge autònom i personal que després hem de compartir amb la resta dels nostres companys i companyes.

Jocs de taula

Els jocs de taula sempre estan presents en la nostra aula, jocs d’ingeni, d’agilitat mental, de visió espacial, de resolució de problemes, de competència comunicativa i narrativa… Som molt conscients de que jugant aprenem altres coses que ens ajuden a desenvolupar actituts i estratègies que en un futur ens ajudaran en la relació amb el món que ens envolta. Són jocs que ens ajuden a desenvolupar altres aspectes del nostre cervell que tal volta amb altres activitats de classe no aconseguim.

Assemblea

La veu de tots i totes és fonamental per al bon funcionament de la nostra escola, i ja no és simplement el que tots i totes tingam veu a l’assemblea Benavitera on tothom participem, si no que també necessitem un temps de grup, un temps entre iguals on poder compartir com ens hem sentit, com afrontem el futur, quines coses necessitem canviar, quins nous reptes ens volem plantejar… L’assemblea és un temps per millorar la convivència dins del grup, crear comunitat, conèixer i sentir el que pensen la resta tan de mi com jo d’ells i elles. Un moment per compartir i poder aprendre dels errors que tots fem en el nostre dia a dia.

Els temps de grup, les assemblees, són temps d’escoltar, de dialogar, de compartir, de crear vincles i complicitats però també són temps de recerca, d’explicacions i de reflexions sobre tots els aprenentatges i moments compartits al llarg de la setmana.

Aprenentatge basat en projectes